علم با ما

علم با ما

وبی برای همه
علم با ما

علم با ما

وبی برای همه

ساخت موتور حرارتی ساده + فیلم + دانلود

ساخت موتور حرارتی ساده + فیلم + دانلود


توربین های غول پیکری که انرژی الکتریکی خانه هایمان را تولید می کنند. وجه مشترک همه این موتور ها در این است که مقداری از انرژی که از جسم گرم به جسم سرد منتقل می شود را می دزدند و به انرژی حرکتی تبدیل می کنند.

وقتی گازی (مثل هوا یا بخار) گرم می شود، مولکول های گاز سریع تر حرکت می کنند. هرچه آنها سریع تر حرکت کنند، به اجسامی که در سر راهشان باشند سخت تر برخورد می کنند. اگر ما چیزی در مقابل راهشان قرار دهیم، مثل پروانه یا فرفره، آنها را به چرخش در می آورند (این اساس توربین هایی است که برق درست می کنند). اگر ما گاز را در محفظه درب داری محبوس کنیم، درب قوطی با ضربه پرتاب می شود ( این اساس کار موتور ماشین ها است). اگر ما اجازه دهیم مولکول ها، به سرعت از سوراخی (در یک طرف محفظه) خارج شوند، آنگاه ما موتور موشک خواهیم داشت. در چند پروژه آینده ما سعی می کنیم چند نمونه از موتورهای حرارتی اولیه را بسازیم

ساده ترین قایق بخار

این ساده ترین موتور بخاری است که تا اکنون دیده اید. این دستگاه هیچ سوپاپ یا قسمت متحرکی ندارد، اما به راحتی می تواند در آب حرکت نماید.

موتور حرارتی ساده

 
ادامه مطلب ...

آثار بیرونی در ریاضیات و نجوم


آثار بیرونی در ریاضیات و نجوم

بر اساس فهرستی که بیرونی از آثار خود آورده و اطلاعاتی که از آثار وی پس از تهیه ی  آن فهرست در دست است ، از 180 عنوان تألیف ، ترجمه ، پیش نویس و آثار نیمه تمام بیرونی ، دست کم 115 عنوان به ریاضیات ، نجوم و مطالب وابسته بدانها اختصاص داشته که 28 عنوان از آنها به دست ما رسیده است.

مجسمه بیرونی

با اینهمه ، در نهضت ترجمه ی  متنهای علمی از عربی به لاتینی (قرنهای ششم و هفتم ) هیچیک از آثار او به لاتینی ترجمه نشد. احتمالاً غفلت زندگینامه نویسان دوره ی  اسلامی از میراث علمی بیرونی در این امر مؤثر بوده است چرا که تنها ابن ابی اصیبعه چند سطر به بیرونی اختصاص داده و قفطی و ابن خلکان حتی نامی از او نبرده اند. شاید از آنجا که بیرونی در مجادلاتش با ابن سینا موفقیت چشمگیری به دست نیاورد، معاصران و جانشینان بلافصل او بیرونی را چهره ی  برجسته ای به شمار نیاوردند و به مهارت او در حوزه ی  فلسفه ی  طبیعی تردید کردند. باید در نظر داشت که بیرونی پس از مطرح کردن احتمال حرکت وضعی زمین ، آن را موضوعی فلسفی دانسته و بلافاصله از کنار آن گذشته و خود را برای قضاوت در این باره صالح ندانسته است .

 

همچنین بیرونی بر خلاف معاصرانش نظیر ابن هیثم و ابوعبید جوزجانی و جانشینانش چون مؤیدالدین عُرضی ، خواجه نصیرالدین طوسی ، قطب الدین شیرازی و ابن شاطر که همگی به انتقاد از نجوم بطلمیوسی برخاستند و حتی در مواردی الگوهای دیگری برای هیئت عالم مطرح کردند، اثری در این باره ننگاشته است . این انتقادها یکی از وجوه بسیار مهم نجوم دوره ی  اسلامی در قرنهای هفتم و هشتم به شمار می آمده و بر کارهای کوپرنیک در این زمینه اثر گذاشته است . تنها اثری که در این زمینه از بیرونی یاد شده ، اثر گمشده ی  ابطال البهتان بایراد البرهان است که بنابر شواهد در رد نظریه ی  بطلمیوس درباره ی  عرض سیارات تألیف شده بود.

 

در ریاضی آثار زیر از بیرونی به جا مانده است :

- باب آغازین کتاب التفهیم لأوائل صناعة التنجیم به هندسه و باب دوم آن به حساب و جبر و مقابله اختصاص دارد. در کتاب مختصری که بیرونی با عنوان راشیکات الهند به عربی تالیف کرده ، مطالبی در باب نسبت و تناسب در ریاضیات هند و آنچه در این باره از ریاضیات یونان به کشورهای اسلامی رسیده آورده است . عنوان دو اثر دیگر بیرونی در ریاضیات محض استخراج الاوتار فی الدائرة بخواص الخط المنحنی الواقع فیها  و جمع الطرق السائرة  فی معرفة  اوتار الدائرة است که به اندازه گیری طول وترهای دایره مربوط می شود .

التفهیم

 


 

آثار بیرونی در ریاضیات و نجوم

بر اساس فهرستی که بیرونی از آثار خود آورده و اطلاعاتی که از آثار وی پس از تهیه ی  آن فهرست در دست است ، از 180 عنوان تألیف ، ترجمه ، پیش نویس و آثار نیمه تمام بیرونی ، دست کم 115 عنوان به ریاضیات ، نجوم و مطالب وابسته بدانها اختصاص داشته که 28 عنوان از آنها به دست ما رسیده است.

مجسمه بیرونی

با اینهمه ، در نهضت ترجمه ی  متنهای علمی از عربی به لاتینی (قرنهای ششم و هفتم ) هیچیک از آثار او به لاتینی ترجمه نشد. احتمالاً غفلت زندگینامه نویسان دوره ی  اسلامی از میراث علمی بیرونی در این امر مؤثر بوده است چرا که تنها ابن ابی اصیبعه چند سطر به بیرونی اختصاص داده و قفطی و ابن خلکان حتی نامی از او نبرده اند. شاید از آنجا که بیرونی در مجادلاتش با ابن سینا موفقیت چشمگیری به دست نیاورد، معاصران و جانشینان بلافصل او بیرونی را چهره ی  برجسته ای به شمار نیاوردند و به مهارت او در حوزه ی  فلسفه ی  طبیعی تردید کردند. باید در نظر داشت که بیرونی پس از مطرح کردن احتمال حرکت وضعی زمین ، آن را موضوعی فلسفی دانسته و بلافاصله از کنار آن گذشته و خود را برای قضاوت در این باره صالح ندانسته است .

 

همچنین بیرونی بر خلاف معاصرانش نظیر ابن هیثم و ابوعبید جوزجانی و جانشینانش چون مؤیدالدین عُرضی ، خواجه نصیرالدین طوسی ، قطب الدین شیرازی و ابن شاطر که همگی به انتقاد از نجوم بطلمیوسی برخاستند و حتی در مواردی الگوهای دیگری برای هیئت عالم مطرح کردند، اثری در این باره ننگاشته است . این انتقادها یکی از وجوه بسیار مهم نجوم دوره ی  اسلامی در قرنهای هفتم و هشتم به شمار می آمده و بر کارهای کوپرنیک در این زمینه اثر گذاشته است . تنها اثری که در این زمینه از بیرونی یاد شده ، اثر گمشده ی  ابطال البهتان بایراد البرهان است که بنابر شواهد در رد نظریه ی  بطلمیوس درباره ی  عرض سیارات تألیف شده بود.

 

در ریاضی آثار زیر از بیرونی به جا مانده است :

- باب آغازین کتاب التفهیم لأوائل صناعة التنجیم به هندسه و باب دوم آن به حساب و جبر و مقابله اختصاص دارد. در کتاب مختصری که بیرونی با عنوان راشیکات الهند به عربی تالیف کرده ، مطالبی در باب نسبت و تناسب در ریاضیات هند و آنچه در این باره از ریاضیات یونان به کشورهای اسلامی رسیده آورده است . عنوان دو اثر دیگر بیرونی در ریاضیات محض استخراج الاوتار فی الدائرة بخواص الخط المنحنی الواقع فیها  و جمع الطرق السائرة  فی معرفة  اوتار الدائرة است که به اندازه گیری طول وترهای دایره مربوط می شود .

التفهیم
تصویری از کتاب التفهیم که شکل گیری اهله ی ماه را نشان می دهد.

در آینده مقاله ای درباره ی کتاب التفهیم و آموزه های نجومی آن در بخش نجوم تبیان قرار خواهد گرفت.

آثارالباقیه

در باب نجوم و مطالب وابسته به آن ، گذشته از آثار الباقیة عن القرون الخالیة ، التفهیم و قانون مسعودی، که بهترین و قوی ترین کتب نجومی بیرونی هستند، آثار زیر از بیرونی موجود است(این سه کتاب به طور مفصل تر در بخش نجوم تبیان معرفی خواهند شد):

 

- مقالید علم الهیئة  مایحدث فی سطح بسیط الکرة  . یکی از مهمترین آثار بیرونی و نخستین کتاب کاملی است که در باب مثلثات کروی نگاشته شده است . موضوع این اثر، معرفی شکل مغنی (یک فرمول کثلثاتی جدید که توسط استادِ بیرونی در زمینه ی مثلثات کروی ابداع شده بود) و به کارگیری آن در محاسبات نجومی به جای شکل القطاع به طور مفصل و مشروح است.

 

-تحدید نهایات الاماکن لتصحیح مسافات المساکن . بیرونی انگیزه ی  خود را در تألیف این اثر چنین آورده است (1352ش ، ص 34ـ35): «...و اما آنچه مخصوصاً مورد نظر است اینکه همه ی  اینها (مختصات جغرافیایی) را برای شهر غزنه که پایتخت کشور مشرق است اندازه بگیرم ، چه این شهر، به گمان آن کس که تقدیر را از بشر می داند، به تقدیر بشری وطن من است ، و همه ی  تقدیر در حقیقت مخصوص خدای یگانه است ؛ و در آن ، اگر بتوانم ، پیوسته به آنچه از خاطر دور نمی شود از رصدکردن و کوشش علمی می پردازم ، و قبله ی  آن را درست می کنم ...»

تعیین سمت قبله برای غزنه که مسئله ی  ریاضی نسبتاً دشواری بود و به استفاده از مثلثات کروی پیشرفته نیاز داشت ، به بیرونی مجال داد تا از فواید ریاضیات و نجوم ریاضی سخن بگوید. موضوع تعیین سمت قبله به عنوان یک امر شرعی ، مستلزم به کارگیری جغرافیای ریاضی بود و بر این اساس بیرونی در کنار علوم «اواخر» (اسلامی ) از علوم «اوایل » (یونانی ) نیز دفاع کرده است (همان ، ص 6ـ 8).

بیرونی در ادامه ی  مقدمه ی  این اثر، به مسائل مربوط به فلسفه ی  طبیعی در مورد آفرینش و تشکیل ربع مسکون نیز پرداخته که بیانگر وضعیت چنین پژوهشهایی در روزگار بیرونی است . برای مثال ، در نظریه های زمین شناسی موجود بازنگریهایی می شد تا بتوانند وجود سنگواره ها را در بخشهایی از سرزمینهای مسکونی که ظاهراً هرگز به دریا نزدیک نبوده است ، توضیح دهند. به مدد این گونه پژوهشهای بیرونی است که از سایر آثار مفقود درباره ی  زمین شناسی ، نظیر فی بناءالمُدن ابن عمید (متوفی 360)، آگاه می شویم .

بیرونی در تحدید علاوه بر عرضه ی  چندین روش برای تعیین سمت قبله ، فصلهای جامعی را به مسائل عملی دیگر چون تعیین نصف النهار محل ، فاصله ی  میان شهرها، روشهای رصد و مانند آن اختصاص داده است . علاوه بر ویرایش متن عربی ، این کتاب به زبانهای فارسی ، انگلیسی و روسی ترجمه شده است .

مدار
مدارهای فرضی روی کره ی آسمان

- اِفرادُ المَقال فی امرِ الظِلال .(تحقیقی درباره ی خواص هندسی سایه ها)  بیرونی در این کتاب نیز می کوشد تا تمایز میان مباحث ریاضی و فلسفه را تشریح کند. او معتقد است که بدون استفاده از نجوم و حساب و هندسه به سختی می توان مبحث سایه ها را درک کرد و کسی که این علوم را با دین ناسازگار بداند نه تنها با عوام تفاوتی ندارد بلکه «با این دفاع نابجای خود به دین لطمه می زند»

بیرونی در مقدمه ای طولانی کاربردهای گوناگون ظل (سایه ) را از نظر نجومی بررسی می کند. سپس با تعریف توابع ظل ، یعنی ظل مستوی (کتانژانت ) و ظل معکوس (تانژانت )، در بابهای 9 و 10 به بحث خود پایان می دهد. آنگاه روابط میان این تابعها و دیگر تابعهای مثلثاتی به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد (بابهای 11 و 12) و روشهایی عملی برای تبیین توابع ظل عرضه می شود (بابهای 13 تا 17). این پژوهشها، از طریق تعیین رابطه ی  اندازه گیری سایه با تعیین نصف النهار محل و سپس تعیین اوقات شرعی ، به شدت کاربرد دینی پیدا می کند که به نوبه ی  خود (بابهای 25 و 26) به بررسی اوقات نماز و نمایش آنها به صورت منحنیهایی بر ابزارهای نجومی می انجامد. این منحنیها معادل کاربرد امروزی نمودارهای تابعهای ریاضی است . باب 27 به بررسی مزایای استفاده از تابعهای مثلثاتی به جای قضیه ی  منلائوس اختصاص دارد و در بابهای 28 تا 30 با آوردن مطالب متفرقه درباره ی  سایه ها به بحث پایان می دهد.

گرچه بیرونی در این اثر خواسته است اوقات نماز را به روش ریاضی تعیین کند و بدین ترتیب ریاضیات را برای مقاصد دینی به کار گیرد، رساله ی  افراد را می توان متن مستقلی در مثلثات دانست . درواقع از لحاظ تاریخی ، بررسی ابزارهای سنجش سایه و تعیین وقت ، منشأ پیدایش تابعهای مثلثاتی بوده است.

 

- استیعاب الوجوه الممکنة  فی صنعة  الاسطرلاب . با آنکه نسخه های متعددی از این اثر باقی است و علیرغم اهمیت آن در تاریخ نجوم بویژه تاریخچه ی  ابزارهای نجومی ، هنوز مورد بررسی محققان قرار نگرفته است . بیرونی در این کتاب علاوه بر بررسی کلیه ی  انواع شناخته شده ی  اسطرلاب و عرضه ی  گزارشی از تاریخچه ی  تحول فنی این ابزار نجومی یونانی تا قرن پنجم ، توضیحات مفصلی هم درباره ی  انواع اسطرلابهای بدیع و شالوده ی  نظری آنها آورده است . برای مثال ، بیرونی درباره ی  اسطرلاب زورقی که ابوسعید احمدبن محمد سجزی آن را ابداع کرده است می گوید (گ 79 ر): «اسطرلاب ساده ای ، ساخته ی  ابوسعید سجزی دیدم فاقد بخش شمالی یا جنوبی ، که زورقی نامیده می شد. از این اسطرلاب خیلی خوشم آمد زیرا ابوسعید آن را برمبنای نظریه ی  مستقلی ابداع کرده بود که عده ای آن را قبول دارند و طبق آن حرکت کلی ظاهری ، ناشی از حرکت زمین و نه آسمان است . من جداً بر این باورم که تحقیق درباره ی  این حرکت و تجزیه و تحلیل آن دشوار است و این امر نباید آنهایی که با خطوط هندسی سر و کار دارند یعنی هندسه دانان (مهندسان ) و منجمان را نگران کند، زیرا چنین نظریه ای به هیچ وجه کار آنها را بی اعتبار نمی کند. مسئولیت تجزیه و تحلیل این گونه مسائل و نظریات برعهده ی  فیلسوفان طبیعی است .» نوشته ی  احمدبن حمدان حرانی در کتاب جامع الفنون (گ 64 پ ) در قرن هفتم هجری هم مؤید آن است که کسانی از جمله سجزی به حرکت وضعی زمین (برخلاف جلوه ی  ظاهری و نظریات بطلمیوس ) معتقد بودند: «طبق نظر مهندسان ، زمین حرکت دورانی پیوسته ای دارد و آنچه به ظاهر حرکت آسمان دیده می شود، درواقع به خاطر حرکت (وضعی) زمین ـ و نه ستارگان ـ است »

قانون مسعودی و اسطرلاب

- فی تسطیح الصُوَر و تبطیخ الکُوَر . درباره ی  انتقال تصویر صور سماوی و مواضع شهرها و کشورها از سطح کروی به روی صفحه .

- مقالة  فی استخراج قدرالارض برصد انحطاط الافق عن قلل الجبال . این رساله تنها دو برگ انتهایی رساله ای در اسطرلاب نوشته ی  بیرونی .

حکایة  الآلة  المسماة  السدس الفخری . رساله ی  کوتاهی درباره ی  آلت نجومی سُدس فخری که از اختراعات ابومحمود خجندی (قرن چهارم ) بوده است

-مقالة  فی التحلیل والتقطیع للتعدیل .

-کتاب الدرر فی سطح الاُکَر .

-رسالة  فی معرفة  سمت القبله . رساله ی  کوتاهی درباره ی  شناسایی جهت قبله

-رسالة  فی تصویر الکواکب و البلدان فی ای دائرتین اردنا .

-کتاب فی اخراج ما فی قوة  الاسطرلاب الی الفعل

-مقالة  فی صنعة  الاسطرلاب .

-رسالة  فی الاسطرلاب . رساله ی  مفصلی درباره ی  کاربردهای مختلف اسطرلاب در 67 ص

-مقالة  فی التطریق باستعمال فنون الاسطرلابات

-مقالة  فی تسهیل التسطیح الاسطرلابی و العمل بمرکباته من الشمالی و الجنوبی . رساله ای در دو مقاله درباره ی  ساخت اسطرلاب و بعضی کاربردهای آن.

-مقیاس المرجع فی العمل باسطرلاب المسطح

-جوامع معانی کتاب ابی حامد الصاغانی فی التسطیح التام ..

 

منبع:

دانشنامه ی جهان اسلام

آشنایی با علم فیزیک

آشنایی با علم فیزیک

فیزیک

مقدمه :

از دوران بسیار قدیم بشر سعی بر آن داشت تا ماهیت پدیده های طبیعی نظیر حرکت سیارات ، رعد برق ، الکتریسته ساکن و بسیاری دیگر از پدیده های طبیعی را کشف نماید . بنابراین سئوالات زیادی در ذهن او درباره ی  "چرایی" و " چگونگی" پدیده های طبیعی به وجود آمد .

در این دوران به دلیل نقص دانش بشری سعی بر آن شد تا به بسیاری از این سئوالات بر اساس فلسفه پاسخ داده شود . افراد زیادی سعی بر توجیه این پدیده های نمود که از آن جلمه می توان ارسطو و ارشمیدس را نامبرد ، ارشمیدس به جواب های مناسبی نیز دست یافت که امروز کارهای مدون شده ی او تحت قوانین سیالات ارشمیدس شناخته می شوند اما فلسفه علمی نا توان برای حل معما های پیچیده ی طبیعت بود. که با گذشت زمان ناکارآمدی اش در این زمینه اثبات شد . و بنابراین علم دیگر برای توصیف این پدیده ها به نام " فیزیک" جایگزین شد. که مراحل رشد و تکوین و تحول خود را با تاریخ بشری پشت سر گذاشت و امروزه یکی از پیچیده ترین اما جذاب ترین علوم بشری ست که ذهن های توانای بسیاری را به خود مشغول نموده است. از جمله ی اساسی ترین این تحولات در فیزیک را می توان به شرح زیر معرفی نمود :

• تحولات ابن هیثم و دانشمندان مسلمان ایرانی دیگر نظیر خواجه نصیرالدین طوسی : این دانشمندان مسلمان اولین کسانی بودند که علم فیزیک را از یک علم انتزاعی فلسفی به یک علم تجربی و بر پایه آزمایشات تبدیل نمودند. آنها براساس نظریه های فلاسفه یونانی و با مشاهدات دقیق خود و با ابزار ریاضیات توانستند تحولی شگرف را ایجاد نمایند.

ابن هیثم
 

 

آشنایی با علم فیزیک

فیزیک

مقدمه :

از دوران بسیار قدیم بشر سعی بر آن داشت تا ماهیت پدیده های طبیعی نظیر حرکت سیارات ، رعد برق ، الکتریسته ساکن و بسیاری دیگر از پدیده های طبیعی را کشف نماید . بنابراین سئوالات زیادی در ذهن او درباره ی  "چرایی" و " چگونگی" پدیده های طبیعی به وجود آمد .

در این دوران به دلیل نقص دانش بشری سعی بر آن شد تا به بسیاری از این سئوالات بر اساس فلسفه پاسخ داده شود . افراد زیادی سعی بر توجیه این پدیده های نمود که از آن جلمه می توان ارسطو و ارشمیدس را نامبرد ، ارشمیدس به جواب های مناسبی نیز دست یافت که امروز کارهای مدون شده ی او تحت قوانین سیالات ارشمیدس شناخته می شوند اما فلسفه علمی نا توان برای حل معما های پیچیده ی طبیعت بود. که با گذشت زمان ناکارآمدی اش در این زمینه اثبات شد . و بنابراین علم دیگر برای توصیف این پدیده ها به نام " فیزیک" جایگزین شد. که مراحل رشد و تکوین و تحول خود را با تاریخ بشری پشت سر گذاشت و امروزه یکی از پیچیده ترین اما جذاب ترین علوم بشری ست که ذهن های توانای بسیاری را به خود مشغول نموده است. از جمله ی اساسی ترین این تحولات در فیزیک را می توان به شرح زیر معرفی نمود :

• تحولات ابن هیثم و دانشمندان مسلمان ایرانی دیگر نظیر خواجه نصیرالدین طوسی : این دانشمندان مسلمان اولین کسانی بودند که علم فیزیک را از یک علم انتزاعی فلسفی به یک علم تجربی و بر پایه آزمایشات تبدیل نمودند. آنها براساس نظریه های فلاسفه یونانی و با مشاهدات دقیق خود و با ابزار ریاضیات توانستند تحولی شگرف را ایجاد نمایند.

ابن هیثم

• تحولات حاصل توسط گالیله و نیوتن : گالیله اولین کسی بود که نظریه زمین محور حرکات اجرام آسمانی را رد نمود و به مطالعه پدیده های آسمانی و مکانیکی با دیدی نوین پرداخت . بعد از او ایزاک نیوتن به مدون نمود مکانیک پرداخت او در کتاب principia  (1678) خود با معرفی قوانین حرکت و قوانین جاذبه عمومی پایه گذار مکانیک نوینی شد که امروز ما امروز آنرا مکانیک کلاسیک می دانیم و از قسمت های اصلی فیزیک است . کار او در نهایت با تلاش لاگرانژ و هامیلتون به نهایت خود دست یافت.

نیوتن

• جیمز  کلرک ماکسول(1864) : او موفق شد با بررسی الکتریسیته و مغناطیس معادلات بسیت گانه خود را معرفی نماید که توصیف گر کلیه پدیده های الکترو مغناطیس کلاسیک بود .بعد ها با استفاده از آنالیز برداری این 20 معادله فقط به 4 معادله خلاصه شد که بعنوان معادلات ماکسول برای الکترو مغناطیس شناخته می شود .

• تحولا بزرگ : شاید بزرگ ترین تحولی که علم فیریک به خود دیده تحولی باشد که در اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم با ظهور تئوری نسبیت اینشتن و فیزیک کوانتومی به سر دمداری پلانک ، هایزنبرگ و شرودینگر رخ داد. آنها توانستند با این دو نظریه جدید علم فیزیک را وارد عرصه های نوینی کنند و به توصیف پدیده های بسیاری بپردازند و در ضمن پدیده های جدید بسیاری را نیز کشف نمایند.

انیشتین

 در نهایت این دو نظریه در کارهای افرادی نظیر ریچارد فاینمن با یکدیگر پیوند خوردند و نظریه میدانهای کوانتومی متولد شد و فیزیک نوین به مرحله کنونی خود رسید . تا امروز نظریه های بسیاری معرفی شده است که همگی برای حل معما های پیچیده خلقت بکار رفته است که شاید جدیدترین و مهمترین آنها را بتوان نظریه ریسمان ها دانست .

در این سیر تاریخ همان طور که پیشتر مطرح شد تمام تلاش ها برای پاسخ به دو سئوال اساسی در مورد پدیده های طبیعی بوده و همچنان نیز همان دوسئوال اساسی مطرح است :

چرا ؟ و چگونه ؟

تعریف و شرح :

نیوتن

فیزیک یکی از علوم طبیعی است که سعی بر آن دارد تا با استفاده از اصول اولیه و مفاهیم اولیه خود نظیر انرژی ، نیرو ، فضا – زمان و ... به توصیف پدیده های مشاهده شده در طبیعت بپردازد . و بطور کلی فیزیک سعی دارد تا به چرا ها و چگونه های مشاهده شده در  طبیعت با  استفاده از تحلیل های منطقی ، روابط ریاضی و آزمایش پاسخ دهد .

فیزیک محدوده ی گسترده ای از پدیده های از دنیای زیر اتمی گرفته تا کهکشان ها را مورد بررسی قرار می دهد. فیزیک از ساده ترین مسائل نظیر بررسی حرکت اجسام تا پیچیده ترین مسائل نظیر چگونگی پیدایش جهان را بررسی می نماید و بطور کلی فیزیک سعی بر آن دارد تا هر آنچه در طبیعت دیده می شود را به گونه ای توصیف نماید.

در فیزیک از روشی علمی برای تحلیل مسائل بهره می گیرد، در این روش ابتدا به مشاهده و جمع آوری اطلاعات سپس به ارائه تئوری (نظریه) بر اساس این داده می پردازیم و آنگاه به آزمایش صحت این نظریه مشغول می شویم ، در این آزمایشات یا تئوری نقض می شود و از فرآیند تحلیل مسئله خارج شده و یا آنکه  بعد از آزمایشات فراوان به یک قانون علمی مبدل می شود که توصیف گر مسئله مورد نظر خواهد بود . یک قانون علمی تا زمانی که موردی خلاف آن مشاهده نشود صادق است پس از نقض آن می بایست به ارائه تئوری جامع تر و تکرار آزمایشات برای اثبات آن پرداخت تا جامع ترین قانون علمی برای پدیده های مشابه ارائه شود .

در فیزیک سه رویکرد متفاوت وجود دارد که هریک مکمل دو رویکرد دیگر است ، این سه رویکرد عبارتند از :

الف- رویکرد نظری : در این رویکرد فیزیکدان با استفاده از تئوری ها و قوانین موجود و با ابزار ریاضی و داده های ارائه شده از دو رویکرد دیگر سعی بر ایجاد تئوری های نوین یا بسط و گسترش تئوری های موجود دارند. شاخه نظری فیزیک همواره یکی از سخت ترین شاخه علوم است زیر فیزیکدان در این زمینه می بایست علاوه بر آشنایی با دانش فیزیک قبل از خود به ابزار ریاضی کاملاً مسلط باشند و با به گسترش مرز های دانش بشری بپردازند .

ب- رویکرد آزمایشی : در این روش فیزیکدانان سعی بر آن دارند تا براساس تئوری های ایجاد شده توسط فیزیکدانان نظری به انجام آزمایشاتی در راستای اثبات تئوری بپردازند و یا آنکه با ازمایشات متعدد به جمع آوری داده برای ارائه نظریه های جدید کمک کنند.

ج- رویکرد پدیده شناسی : در این رویکرد فیزیکدانان به بررسی پدید های موجود در عالم می پردازند تا به این وسیله در باره پدیده های ناشناخته اطلاعات جمع آوری نمایند ، و یا آنکه به جستجوی پدیده هایی ناشناخته ای که توسط تئوری پیش بینی شده است می پردازند.

آزمایش های جالب

 ژنراتور الکتریکی ساده !!!




موتور الکتریکی معلق !!!



آزمایش جالب از تعادل




ساخت نقاله با کاغذ ( زاویه های مهم )





ادامه مطلب ...

ایا میدانید

در جاذبه صفر، شعله یک شمع گرد و آبی خواهد بود...

تاثیر جاذبه در شعله شمع




- در هر 5 ثانیه یک کامپیوتر در سطح جهان به ویروس آلوده میگردد.

-  ظروف پلاستیکی 50 هزار سال طول میکشد تا در طبیعت شروع به تجزیه شدن کنند.

- اغلب مارها دارای 6 ردیف دندان میباشند.

- 90% سم مارها از پروتئین تشکیل یافته است.

- 10 درصد وزن بدن انسان (بدون آب) را باکتریها تشکیل میدهند.

- 11 درصد جمعیت جهان را چپ دستان تشکیل میدهند.

- از هر 10 نفر، یک نفر در سراسر جهان در جزیره زندگی میکند.

- 98 درصد وزن آب از اکسیژن تشکیل یافته است.

- یک اسب در طول یک سال 7 برابر وزن بدن خود غذا مصرف میکند.

- سوسکها سریعترین جانوران 6 پا میباشند. با سرعت یک متر در ثانیه.

- خرگوشها و طوطی ها بدون نیاز به چرخاندن سر خود قادرند پشت سر خود را ببینند.

- کرگدنها قادرند سریعتر از انسانها بدوند.

- هیچ پنگوئنی در قطب شمال وجود ندارد.

- مادر و همسر گراهام بل مخترع تلفن هر دو ناشنوا بوده اند.

- کانادا یک واژه هندی به معنی «روستای بزرگ» میباشد.

- رشد دندانهای سگ آبی هیچگاه متوقف نمیگردد.

- قلب والها تنها 9 بار در دقیقه میتپد.

- چیتا قادر است در حداکثر سرعت خود گامهایی به طول 8 متر بر دارد.

- شمپانزه ها قادرند مقابل آینه چهره خود را تشخیص دهند اما میمونها نمیتوانند.

- عمر سنجاقکها تنها 24 ساعت میباشد.

- مدت زمان گردش سیاره عطارد بدور خود دو برابر مدت زمان گردش آن بدور خورشید میباشد.

- روشنایی قرص کامل ماه 9 برابر هلال ماه میباشد.

- یک خرس بالغ قادر است با سرعت یک اسب بدود.

- قلب یک جوجه تیغی در حالت عادی 190 بار در دقیقه میزند که در دوران خواب زمستانی به 20 بار در دقیقه کاهش می یابد.

- اسبها قادرند در حالت ایستاده بخوابند.

- کانگروها قادرند 3 متر به سمت بالا و 8 متر به سمت جلو بپرند.

- قلب میگو در سر آن واقع است.

- گونه ای از خرگوش قادر است 12 ساعت پس از تولد جفت گیری کند.


ادامه ی موضوع در ادا مه ی مطلب


ادامه مطلب ...